fredag 29 maj 2009

Prylarna

Jag är inte,och kommer troligen aldrig att bli, någon teknikfixerad plåtare. Lika bra att slå fast det på en gång! Men den återkommande frågan "Vad har du för kamera?" har lett till det här inlägget. Alla bilder som ligger utlagda här är tagna med ett Nikon D70-hus. Som allroundoptik använder jag ett Sigma 17-70mm och trivs som fisken i vattnet med den gluggen. De dagar jag tror mig hitta något motiv på lite avstånd packar jag ner ett Sigma 120-400mm i väskan, oftast kompletterat med ett Nikon 500mm. Och så en Nikonblixt som ganska sällan får vara med och leka... Men på tal om väska så väntar jag för närvarande på en hård, vatten- och stötsäker kameraväska av märket Peli Case som är på väg i ett paket från det stora landet i väster. Efter allför många tappade andar då prylarna hotats till livet av spöregn, snöstorm, ranka kanoter, kantrande isflak med mera så bestämde jag mig att börja packa ner allt i nåt som tål det mesta upp till kärnvapenkrig.

En kamera är ju trots all utveckling fortfarande en liten låda som släpper in lite ljus under ett ögonblick. -That's all! Och med tanke på att många av mina favoritbilder är tagna med ytterst enkla och omoderna grejs för 75-100 år sedan så är det ju tydligt att det grundläggande för en bra bild inte sitter i huruvida linserna är specialslipade av Carl Zeiss eller inte... Men, lite "surt sa räven" är det ju förstås över mina självsäkra kommentarer ovan. Om nu någon nödvändigtvis måste pracka på mig ett presentkort på hundrafemtiotusen kronor hos någon fotofirma så visst, nog skulle det gå fort att bränna dem! :-) Men... det är ju inte säkert det händer... -Typiskt!

Inga kommentarer: